Sažetak
Formats of (Non)Seeing
Uredile: dr. sc. Sandra Križić Roban, dr. sc. Leonida Kovač, dr. sc. Ana Šeparović i dr. sc. Martin Kuhar
Knjiga Formati (ne)viđenja obuhvaća sedamnaest originalnih autorskih i umjetničkih poglavlja dvadeset dvoje domaćih i međunarodnih autora, okupljenih oko različitih pojavnosti fotografije kroz povijest i u suvremeno doba.
Uviđajući višeznačnost i slojevitost fotografskog medija te promjene uvjetovane prijelazom iz analognog u digitalno doba, ova knjiga okuplja različita, transdisciplinarno umrežena stanovišta, a s ciljem razumijevanja moderne i suvremene kulture fotografske slike i njome posredovane predodžbe svijeta.
Nastanak knjige je motiviran sveopćom pojavnošću fotografije – medija koji je kontinuirano prisutan u ljudskim životima zamalo dvije stotine godina, za kojim se svakodnevni poseže i dijeli ga se (s) drugima, i koji se smatra “općim mjestom” kulture i suvremenog života. Polazno pitanje od kojeg kreće niz autora koji dolaze iz različitih područja istraživanja i umjetničkih medija, usmjereno je na fotografiju koja je sudionik, svjedok i kroničar društveno-tehnoloških promjena koje su trajno obilježile razvoj čovječanstva. Prilozi u knjizi stoga ukazuju na različite strategije kako fotografija “piše svjetlom”, kako mijenja način kako se sjećamo, kako učimo, kako dijelimo, primamo i usvajamo informacije. Način kako se to postiže kroz ovako posložen odabir tekstova uzima u obzir specifičnu poziciju fotografije kao neizostavnog dijela primijenjenih umjetnosti, tehnologije, umjetničkog i znanstvenih područja, dok se inovativnost pristupa očituje u interdisciplinarno postavljenoj temi zahvaćenoj iz različitih perspektiva – od humanističkih (povijest umjetnosti, etnologija i kulturna antropologija, povijest, komparativna književnost) i društvenih disciplina (sociologija, informatologija), preko tehničkih znanosti (arhitektura), pa sve do medicinske humanistike (povijest medicine, bioetika). Upravo zahvaljujući različitim diskursima mijenja se način kako poimamo fotografiju, pri čemu ovako zasnovana rasprava u našoj sredini nije dosad bila predstavljena javnosti.
Knjiga je podijeljena u nekoliko temeljnih pristupa temi – od povijesno-dokumentarnog, preko epistemološkog, kritičke povijesti fotografije sve do uvođenja u raspravu nekoliko kritičko-teorijskih koncepata koji su ključni za nove interpretacije fotografske slike.