Višeslavcev Boris: Etika preobraženog erosa

50,00kn Dostupno
  • AutorVišeslavcev Boris
  • IzdavačLogos Beograd
  • Šifra43611
  • Broj stranica178
  • Godina izdanja2006
  • Dimenzije12x20 cm
  • Mjesto izdavanjaBeograd
  • PismoĆirilica
  • StanjeOdlično
  • Uvezmeki
Podijeli:

Etika preobraženog erosa

Višeslavcev Boris

Boris Višeslavcev: Etika preobraženog erosa Ova knjiga se podjednako obraća i vjerujućim i nevjerujućim pod uvjetom da su i jedan i drugi sposobni filozofirati. Nevjerujući psihoanalitičar može s interesom pratiti kako blistava dijalektika ap. Pavla postavlja sve probleme nove etike s njezinim prevladavanjem "moralizma", s njezinom idejom sublimacije. S druge strane, vjerujući kršćanin može se uvjeriti u to da se kritika Zakona i ideja Blagodati kod ap. Pavla produbljuje i potvrđuje u suvremenim otkrićima koja se tiču podsvijesti, posebno u otkriću zakona iracionalnog otpora - loi de l'effort converti (fr. doslovno: "zakon preobraćenog napora" prim. prev.). Etičke ideje sv. Pavla su duboko paradoksalne i okrenute dalekoj budućnosti. Kantov moral, moral dužnosti, moral imperativa - sva uobičajena normativna etika - ostaju daleko iza njih. Prevladavanje etike dužnosti i zakona, koje daje Scheller, nije dovoljno: ono ne pokazuje glavni nedostatak Zakona, nedostatak koji je bio poznat apostolu Pavlu i koji razjašnjava suvremena analitička psihologija. On ne pokazuje čime ga treba zamijeniti jer ne daje teoriju sublimacije. Etika sublimacije, "etika preobraženog Erosa", spaja u sebi kršćanski platonizam i otkrića moderne psihoanalize. Svaka istinska filozofija je platonizam i samo posredstvom te filozofije možemo savladati ono bogatstvo duševnog života koje je otkrio Freud, ali s kojim on sam nije u stanju izaći na kraj. Etika preobraženog Erosa je etika fantazije, "rađanja u ljepoti", drukčije rečeno - etika stvaralaštva. To je umnogome približava etici N. Berdjajeva (Određenje čovjeka), koja slijedi isti pravac ruske religiozne filozofije. Međutim, dok Berdjajev direktno polazi od ideje Božanstva, mi pak pružamo izvjestan "dokaz o postojanju Boga" (koji se svodi na postavljanje istinskog ontološkog argumenta) i svo vrijeme usput razmatramo dijalektiku nereligiozne etike. Druga razlika tiče se posljednjih mističnih intuicija Apsolutnog, Božanskog i Ničega. Ali ona se odnosi na drugi tom našeg istraživanja o Problemima Zakona i Blogodati. Ovaj prvi tom predstavlja potpuno dovršeno istraživanje izvjesnog kruga problema koji su grupirani oko centralnih pitanja: 1) zašto Zakon kao princip etike mora biti odbačen? u čemu je nesavršenost morala dužnosti? zašto "moralizam" razdražuje? i 2) u čemu se sastoji princip savršenije etike, etike Blagodati, etike sublimacije, "etike preobraženog Erosa"?   (F4)

Preporučamo

Top